Hampaan ja purennan kuntoutus

Purennan kannalta on tärkeää säilyttää suussa lähtökohtaisesti mahdollisimman paljon omia hampaita. Hampaiden puutos voi olla synnynnäistä, trauman aiheuttamaa tai kuten useimmiten, syynä on hampaiden menetys reikiintymisen ja kiinnityskudoksen tuhoutumisen takia (parodontiitti).

Purennan kuntoutuksen tarkoituksena on säilyttää ja ylläpitää hampaiden sekä purennan kuntoa. Se voi olla yhden hampaan paikkausta tai koko purukaluston restaurointia. Yhden hampaan säilyttämiseen vaaditaan terve, elävä juuri tai juurihoidettu, tulehdusvapaa juuri. Juuren ympärillä on myös oltava riittävä tuki eli kiinnityskudos, jotta hammas kestäisi purennan aiheuttamaa rasitusta. Hampaan korjaamiseen ja rakentamiseen käytetään erilaisia materiaaleja, nykyään enemmälti yhdistelmämuovia, mutta edelleen tietyissä tapauksissa amalgaamia. Näiden lisäksi mainittakoon väliaikaisten lisäksi lasi-ionomeerit, kulta, keramiat (posliini) ja titaani.

Hampaisto voi olla myös kulunut eri syistä. Esimerkkinä mainittakoon narskuttelu, joka on suhteellisen yleistä. Madaltunut purenta rasittaa mm. leukaniveliä ja voi aiheuttaa päänsärkyä sekä niskakipuja. Lievempänä oireena voi esiintyä leukanivelten naksumista. Tällöin voidaan harkita purennan korotusta tai/ja purentakiskohoitoa (purentafysiologinen hoito).

Kulumisen lisäksi hammaspuutos eli purentatuen puutos aiheuttaa rasitusta leukaniveliin. Tällöin palautetaan riittävä purentatuki proteettisin ratkaisuin. Yhtä ainoaa joka tilanteeseen sopivaa hoitovaihtoehtoa ei ole, vaan hoito on aina suunniteltava yksilöllisesti, potilaskohtaisesti suuhun sopivaksi.

Kukaan ei jaksa pitkään vellikuurilla, joten kyllä kunnon hampaat suussa olla pitää!

Ajanvaraus

Bulevardin Hammaslääkäri, Helsinki